Jouw merk hoef je dus niet te creëren, je moet er alleen achter zien te komen welk deel van je persoonlijkheid je wil úitvergroten in jouw merkverhaal. Wat maakt jou JOU en wat heeft je klant daar aan?
Maar welk deel vergroot je uit?
Dat is de grootste uitdaging. Wat je wil vinden, is het overlappende punt tussen jouw persoonlijke eigenschappen, je unieke zakelijke toegevoegde waarde en datgeen waar jouw klant naar op zoek is. Op het overlappende punt zit jouw merkverhaal, jouw kernwaarden.
Die rode draad is er altijd!
In mijn 1 op 1 brainstormsessie vraag ik mijn klanten de hemd van het lijf over hun persoonlijkheid, hoe ze als kind waren, wat hun vrienden over hen zeggen, hoe hun loopbaan er uit zag, waar ze energie van krijgen, waar ze goed in zijn.
En als outsider is het veel makkelijker om hier een rode draad in te herkennen. Bijvoorbeeld dat jij altijd mensen hebt geobserveerd en het beste in hen ziet, of dat je altijd al mooie dingen wilde maken, of dat je altijd mensen ontzorgt en ondersteunt.
Sterker nog; de kans is groot dat je meerdere “rode draden” herkent
Een persoonlijkheid is natuurlijk een ingewikkeld iets, bestaand uit honderden facetten. Maar wanneer je jouw kernwaarden linkt aan je bedrijf, zul je al snel zien welke eigenschappen het meest waardevol zijn voor jouw klanten.
Als VA bijvoorbeeld je vermogen om mensen te ontzorgen, en als brand manager je mensenkennis en communicatieskills (hi!).
Aan de slag met je eigen merkverhaal?
Zie dit dan als stap 1. Leer jezelf volledig kennen, niet alleen in je eigen perceptie maar ook door de ogen van anderen. Vraag hen eens naar jouw goede en slechte eigenschappen, waarom ze vrienden zijn met jou.
En ga dan met een markeerstift eens op zoek naar de rode draad! Lastig? Bel mij dan gewoon even 😉
0 reacties