Ik til mijn schaal met mini sandwiches op. ‘Dit is zalm, en dit is kip’, zeg ik tegen de gastvrouw.
‘O ja, lekker’, mompelt ze. Ze loopt door en pakt een stukje quiche.
Dan neem je ze toch lekker niet, joh. Heb ik daar zo fokking mijn best voor gedaan.
Zo voel je je ook als LinkedIn niet werkt voor jou. Heb je zó je best gedaan op je profiel en je teksten, krijg je toch nooit een PM of een connectieverzoek.
Hoe krijg je wel contact?
99% van de LinkedIn profielteksten is onpersoonlijk. ‘Ik ben een professional met aantoonbare ervaring in procesverbetering’: hoeveel indruk denk je dat je daarmee maakt?
Zie LinkedIn als de zakelijke variant van Tinder. Grijp je niet binnen 1 seconde de aandacht? Dan swipet je bezoeker al naar rechts.
Je kunt het ook vergelijken met een netwerkborrel. Stel: je biedt Harry een glas witte wijn aan. Roep je dan meteen: ‘Met mij moet je werken, ik ben al 6 maanden werknemer van de maand’?
Natuurlijk niet. Harry zou om zich heen kijken of iemand hem kon redden. Laat dus éérst zien dat je oprechte interesse in hem hebt. ‘Hee, ik hoorde dat jullie gefuseerd zijn. Lopen alle processen nu in de soep?’
Doe hetzelfde in je profieltekst. ‘Hoi! Waar loopt jouw bedrijf tegenaan? Welke processen kunnen efficiënter?’ Begin een gesprek met je bezoeker, vóór je over jezelf begint te ouwehoeren.
Wat moet er nou absoluut in je profieltekst staan?
Waarom moet Harry bij jou zijn? Vat dat kort samen en highlight de dingen die jij beter kan dan ieder ander. Gebruik de drie WAAR’s als ezelsbruggetje:
- WAAR ben je goed in? Vertel welke problemen jij oplost
- WAAR krijg je energie van? Laat je enthousiasme voor je werk zien, dat werkt aanstekelijk
- WAAR wil je naartoe? Wat is je ambitie, welk type opdrachten wil je binnenhalen?
Hm.. Is dat niet arrogant?
Waarom?
‘Ik ben de beste procesverbeteraar van Nederland.’
Dát is arrogant, ja. Dan ben je aan het opscheppen.
Maar leg je je lezer rustig uit waaróm je iets goed kunt, dan geef je hem nuttige informatie.
‘Zelfs mijn huishouden is LEAN ingericht. Ik maakte een systeem met kleurcodes voor de wasmanden. Iedere woensdag zet ik de wasmachine aan en Laura hangt de was op. Ik kan het niet helpen; ik zie overal mogelijkheden om processen efficiënter te laten verlopen.’
Niets arrogants aan, toch? Je licht je vaardigheden toe, om te laten zien wat voor soort problemen jij voor je opdrachtgever kunt oplossen.
Maar ik wéét helemaal niet waar ik goed in ben
Iedereen is ergens goed in, jij ook. Vraag het anders eens aan je collega’s: ‘Wat vinden jullie kenmerkend aan mij? Waarvoor kloppen jullie bij mij aan?’ Want je positieve eigenschappen zijn voor jou zó vanzelfsprekend, dat je ze zelf niet meer ziet.
Zo schreef ik ooit in mijn profieltekst dat ik direct ben. Maar mijn collega’s zeiden: ‘Ja, maar jij bent óók empathisch. Je luistert zonder oordeel. Dáárom vertellen mensen jou alles.’
Achteraf blijkt dat inderdaad één van de belangrijkste redenen dat klanten voor mij kiezen.
Hoe zorg je dat je LinkedIn-bezoeker contact met je opneemt?
Je hebt nu een sterke profieltekst, en je bezoeker heeft die hélemaal gelezen. Laat hem dan nu niet meer wegglippen.
Maak de drempel om contact met je op te nemen zo laag mogelijk, want niet iedereen durft je zomaar te bellen. Dus geef verschillende manieren om jou te bereiken. Sluit je profieltekst bijvoorbeeld af met:
- ‘Nader kennismaken? Stuur me gerust een PM. WhatsApp mag ook.’
- ‘Meer informatie? Ik kom graag langs voor een espresso’
- ‘Iedere maandag heb ik telefonisch spreekuur van 9 tot 11 op 06-12345678’
Talentmanager Laura geloofde niet dat ze opdrachten uit LinkedIn zou krijgen
Ze deed weinig met LinkedIn, ook al had ze 1000 volgers. Ze kreeg nooit berichten. Ze postte dan ook nooit iets.
Samen herschreven we haar profieltekst, met als intro:
Benut u al het talent in uw organisatie?
Ik vind onbenut talent en match dat aan de effectiefste en efficiëntste manier van leren en ontwikkelen voor die persoon en doelgroep. Samen op zoek naar mogelijkheden, en de grenzen opzoeken. If you never try, you’ll never know.’
Binnen een paar weken liepen er zoveel gesprekken, dat ze een opdrachtstop moest inlassen.
Ook 90% van mijn eigen opdrachten komt uit LinkedIn
Mijn profieltekst start met een vraag, en direct daarna bied ik een oplossing:
Laat jij je volledige potentieel al zien? En je quirky persoonlijkheid?
Als jij klaar bent voor de 2.0 versie van je persoonlijke merk, doe ik de rest! Ik vind, vertaal en verbeeld jouw verhaal. Level up your game!
Ik ontvang wekelijks berichten van potentiële klanten, die inhoudelijk reageren op mijn profieltekst:
- ‘Mijn positionering kan sterker’
- ‘Kun je mij helpen met mijn merkverhaal?’
Ze herkennen zich in mijn profieltekst, omdat die precies omschrijft wat zij nodig hebben. Wat hebben jouw profielbezoekers nodig?
Dus:
- Stel een vraag, om de aandacht te pakken
- Vertel wat je voor de ander kunt doen
- Bied laagdrempelige manieren om contact op te nemen
En nu?
Denk niet te lang na over je profieltekst, dat maakt het alleen maar moeilijker. Begin bij het begin: een potentiële klant bezoekt jouw profiel. Welke vraag stel je hem?
Nul inspiratie? Stuur mij dan even een bericht of reageer hier in de comments!
‘Hee, ik hoorde dat jullie gefuseerd zijn. Lopen alle processen nu in de soep?’ ;-D
Haha, bij mij lopen processen dagelijks in de soep, en ik ben niet eens gefuseerd 😉
Hoi Paulien,
Erg veel dank voor deze tips. Ik heb gelijk mijn profiel herschreven en het ziet er al meteen beter uit!
Je bent heel goed bezig, heel leuk om te zien! Ga zo door 🙂
Groeten,
Leontien (die van de middelbare school inderdaad)
Hee Leontien-van-de-middelbare-school 😉 wat leuk om van je te horen! Ik ga eens gluren op je profiel. Thnx voor je mooie compliment!
Lekker concrete tips Paulien. Ik ga een klant van mij wijzen op dit blog.
Thnx Marion, leuk!