Jaaaa lekkere clickbait hè
Maar het is echt waar. Een sterk merk heeft een hoop dingen die beginnen met een P, en die wil ik! En dan heb ik het niet over de 5 P’s van de traditionele marketingmix (Product, Plaats, Prijs, Promotie, Personeel).
Voor het opbouwen van een sterk merk heb ik mijn eigen 5 P’s ontwikkeld;
Persoonlijkheid: laat jouw merk zien wie jij bent? Als ondernemer bén je je merk, en als jij jezelf niet laat zien (in beeld én tekst), weten je klanten je niet te vinden omdat ze geen idee hebben wie jij bent!
Potentieel: het onderdeel waar de meeste ondernemers mee worstelen; in tekst overbrengen waar je goed in bent! Zorg dat je op papier net zo sterk overkomt als in een gesprek, en kort maar krachtig kunt vertellen wat jouw USP’s zijn.
Power: jij bent toch geen slappe hap? Dan wil je ook niet dat je merk dat uitstraalt. Geef je merk wat POWER met ijzersterke teksten, en een goed kleurenschema. Dat hoeft echt geen regenboogstijl te zijn, maar experimenteer eens met een knallende accentkleur bijvoorbeeld!
Professionaliteit: als je al een paar jaar onderneemt, kun je niet meer aan komen zetten met een standaard sjabloontje voor je website, offerte, cv, wat dan ook (tenzij het je werk is natuurlijk). Is jouw communicatie een weerspiegeling van je professionaliteit? Zo niet? LEVEL UP!
Paulien: tsja lekkere inkopper natuurlijk, maar GET YOURSELF A PAULIEN 😋 Dat hoef ik helemaal niet te zijn, ik bedoel: zoek iemand die jou helpt met je branding. Die je scherp houdt, die de dingen uitwerkt waar jij niet goed in bent, die objectief kijkt naar de dingen die voor jou zo normaal zijn geworden dat je ze niet meer ziet. Bij mezelf kan ik dat ook niet! Dus ik heb ook een paar “Pauliens” voor mezelf 😉
Ik ben benieuwd; wat vind je van mijn 5P’s? Heb je nog aanvullingen?
🖖 Liefs, Paulien
0 reacties