‘Hè gatver, alwéér appeltaart?’
‘Hoezo? Dat is toch je lievelingstaart?’, vraagt je moeder.
‘Ja maar oma maakt het íedere week. Die rozijnen komen mijn neus uit.’
Te veel van hetzelfde is nooit positief, hoe lekker je het ook vindt. Voor branding archetypes geldt hetzelfde.
Voor wátte?
Kort samengevat: branding archetypes zijn personages voor merken. Mark en Pearson (2001) vertaalden de archetypen van psycholoog Carl Jung naar 12 branding archetypes. Als jij je bedrijf profileert als één van die archetypen, dan bouw je een persoonlijke relatie op met je klanten. Dat is het idee.
Ieder archetype heeft zijn eigen kenmerkende eigenschappen:
Het stikt van de branding coaches die die methode verkopen. Op Google vind je 435.000 resultaten om te testen wat jouw archetype is.
Veel startende ondernemers gebruiken zo’n archetype als basis voor hun merk. Je vergroot de eigenschappen van jouw archetype uit in je teksten en je huisstijl, en klaar is je typetje.
Herken jij deze archetypen?
De linker afbeelding gaat lekker in tegen de status quo: duidelijk een rebel. De rechter straalt zelfspot uit, oftewel een nar. Als je ze gaat volgen, verwacht je meer van hetzelfde.
Handig, toch? Wat heb je er dan op tegen?
Nou: niemand is slechts één archetype. Als ik een test invul, scoor ik ongeveer even hoog op dríe archetypen: Schepper, Nar en Magiër. Welke kies ik dan? Ik herken mezelf trouwens in nog minstens víjf andere archetypen. En dat geldt ongetwijfeld ook voor jou.
En stel: je kiest de Rebel
Het is gewoon onmogelijk om altijd tegendraads zijn. Dat trekt niemand. Of je kiest de Heerser. Deel je dan alleen maar succesverhalen? Dat maakt je ongeloofwaardig.
Waarom werken grote merken als Coolblue en Nike dan wél met archetypen?
Voor grote bedrijven is een simpel merkverhaal essentieel. Zij maken massacampagnes, waarin ze maar één hoofdboodschap kunnen overbrengen. Coolblue doet dat als Nar: Alles voor een glimlach. Nike komt als Strijder op voor de underdog: Just do it.
Iedereen kent die merken, en ook al weet je dat het marketing is: toch zijn ze likeable. Lanceren ze een nieuw product? Je weet direct wat je van ze kunt verwachten.
Als zzp’er ben jij veel gelaagder
Jouw persoonlijkheid ontwikkelt zich door de jaren, en juist die groei is interessant. Je klanten willen geen karikatuur van jou leren kennen, maar jóu. Inclusief je rare eigenschappen en je onzekerheden: díe zorgen juist voor een gunfactor.
Dus deel ook eens een post over hoe het zweet je uitbreekt als je een potentiële klant gaat bellen. Of vertel over die keer dat je Deepak Chopra tegenkwam, en jij alleen maar he-he-hellooo kon zeggen. Jeweetwel, alsof je een echt mens bent.
Picture perfect wordt voorspelbaar
Ik volg een ondernemer op Instagram, die ik supertof vind. Ze heeft een sterk verhaal, opvallende branding, mooie beelden: alles klopt. Ze is een op en top verleider. Maar na een maand heb ik haar wel gezien, ik sla haar stories steeds vaker over.
Tot ze ineens een ander verhaal deelt, over haar eigen start als ondernemer. Dát vind ik interessant. Welke drempels kwam zij tegen? Niks verleidelijks aan, wél realistisch en inspirerend.
Dus..
De branding archetypes zijn een tool om jezelf als startend ondernemer te positioneren. Maar blijf daar niet hangen. Iemand die iedere week hetzelfde schrijft, die ben je snel beu. Vergelijk het met verliefdheid: als dat na een tijdje niet de diepte in gaat, verlies je je interesse. Zorg dat je klanten met je willen trouwen!
En nu?
Gebruik jij een branding archetype? Vraag jezelf eens af wat je absoluut níet zou willen laten zien, en schrijf daar een post over.
Uiteindelijk wil je toch liever iemand die gewoon stottert als hij Branson ontmoet 😉