Wie bepaalt jouw merkidentiteit denk je?
Jij zelf?
Niet helemaal.
Je netwerk dan?
Ook niet!
Het is een combinatie van die twee. Jij kunt best bepalen hoe jij zou wíllen dat je merkidentiteit er uit ziet.
Maar of een ander jouw merk ook zo interpretéért, dat is een ander verhaal.
Er is namelijk een verschil tussen;
- Hoe jij jezelf ziet
- Hoe bekenden jou zien
- Hoe onbekenden jou zien
En pas als die drie met elkaar overeenkomen, heb je een kloppende merkidentiteit 😁
Hoe dan??
Alles begint met zelfkennis
Schrijf eens op hoe jij jezelf ziet, en welke van deze eigenschappen het relevantst zijn voor jouw klanten. Waarom kiezen ze voor jou?
Vraag het daarna aan je familie en vrienden, en tot slot aan mensen die je amper kennen (bijv. op je socials).
Leg die drie lijstjes eens naast elkaar. Waar zitten de overeenkomsten? En nog belangrijker; waar zitten de verschillen?
Zie jij jezelf als heel warm en zorgzaam maar je bekenden totaal niet? Misschien heb je dan niet een heel realistisch zelfbeeld 🤣
Zien zowel jij als je bekenden jou wél als heel zorgzaam, maar onbekenden niet? Dan is die kant van jou nog teveel onderbelicht online.
Post daar meer over! Zo kun je het beeld dat mensen van jou (en van jouw merk) hebben, langzaamaan bijsturen, totdat het overeenkomt met de kernwaarden van jouw bedrijf.
Klinkt best simpel hè?
Kan het ook zijn! Het vergt alleen een hoop zelfkennis en geduld 😁
Wil je hier uitgebreider mee aan de slag? Stuur me gerust een bericht, of doe gezellig mee met Branding BOOSTcamp in juni 😉
0 reacties